Pokud chceme na většinu politických a společenských problémů v dnešní době nahlížet bez ideologie, vykládat je s pomocí dat a nikoliv emocí a dojmů, dospějeme ve velkém množství příkladů k tomu, že nejlepším řešením je zkrátka vzdělání. Může jít o problémy Čechů s exekucemi, rizikovost psychotropních látek, sexualizované násilí, nebo třeba příklon současné celosvětové společnosti k autoritativním politickým směrům a vůdcům. Při snaze najít řešení na tyto problémy musíme vždy dojít k jednomu prvotnímu zádrhelu, připomínající první dílek v bortící se řadě kostek domina, a tím je jednoznačně vzdělání společnosti.

Za vzdělání svých občanů (pokud se tedy v tmě úvaze budeme bavit především o vzdělávání školním) zodpovídá v první řadě stát a jeho instituce - zejména Ministerstvo školství. O reformě našeho školství se mluví neustále, nikdo však dodnes neměl odvahu skutečné změny provést. Za poslední výraznou reformu našeho školství tak nejspíš můžeme označit tu z roku 1774, kdy císařovna Marie Terezie zavedla všeobecnou povinnou školní docházku.

Možná se teď ptáte: "Tadeáši, Vy ale chcete být komunálním politikem. Jak můžete vzdělávání měnit na úrovni naší městské čtvrti?” Dobře, že se ptáte! Města a obce spíše než měnit, mohou vzdělání svých lidí podporovat a rozvíjet. Jedním z hlavních cílů pirátské politiky je vzdělaná a informovaná společnost, a proto je vzdělání i pro nás, komunální Piráty, velkou prioritou.

Obce jako takové jsou v prvé řadě zřizovatelem základních a mateřských škol - v tom také tkví velká část jejich zásahu do vzdělávání občanů. U nás v Letňanech máme momentálně 8 mateřských škol a tři velké školy základní. S rostoucím počtem obyvatel v souvislosti s masivní výstavbou, probíhající i plánovanou, roste i tlak na kapacity těchto školských zařízení. My jsme připraveni tento problém řešit. Uvažovat by se mělo zejména o přístavbě k ZŠ Fryčovická a opravě areálu Letova. Řešení tohoto problému se bohužel pod vedením gesčně odpovědného místostarosty Lněničky z ODS za poslední 4 roky nikam neposunulo.

Jak bychom ale chtěli podpořit samotné vzdělání našich dětí? Chceme najít finance pro zakoupení nových výukových pomůcek, které už jsou ve 21. století standardem, jako jsou například 3D tiskárny, robotické výukové sady nebo grafické tablety. Výuka samotná však může být jen tak dobrá, jak dobrý je samotný vyučující. Proto též chceme podpořit vzdělávání letňanských kantorů.

Vzdělanost dětí se však nebuduje pouze skrz hodiny strávené ve školních lavicích počítáním příkladů nebo čtením z čítanky. Součástí komplexního vzdělání jsou také exkurze, speciální výukové programy nebo programy primární prevence. Tyto “bonusy” k tradičnímu vyučování chceme z letňanské radnice maximálně podpořit. Mají-li totiž potřebnou kvalitu, je přínos pro školáky opravdu enormní.

V neposlední řadě se také musíme zaměřit na takzvaný “wellbeing” našich školáků, tedy aby do školy chodili rádi a tamní prostředí pro ně bylo příjemné a přátelské. Toho můžeme dosáhnout mimo jiné zlepšením kvality školního stravování, přítomností školních psychologů nebo větší nabídkou volnočasových aktivit pro děti, a to nejen v prostředí samotné školy. O tom však budou mluvit mí kolegové zase příště…