Občané mají právo na informace a musí dostat příležitost zapojit se pasivně i aktivně do dění v Letňanech. Radnice má být efektivní, otevřená a transparentní. Přístup k občanům se musí od základů změnit. Chceme, aby všichni měli možnost získat veškeré informace o dění v naší čtvrti.
Úřední deska má být přehledná a uživatelsky přívětivá, má poskytovat aktuální i historické dokumenty, s možností řazení do různých kategorií a hlavně musí mít kvalitní vyhledávání. Aktuální systém je jen nutná kopie papírové úřední desky a občana od hledání informací spíše odradí. Nechce se mi věřit, že žalostný stav komunikace nikdo z radnice nevidí. Spíš si myslím, že to “někomu” přesně takhle vyhovuje. Nám ovšem ne!
Při konání zastupitelstva nestačí zveřejnit pouze názvy všech bodů programu. Důležité je dát lidem možnost seznámit se se všemi body podrobně, včetně relevantních příloh. Vrcholem arogance jsou pak praktiky jako přidávání bodů až po začátku jednání zastupitelstva, s výrazným zpožděním doručené či úplně chybějící podklady k projednávaným bodům nebo úplná změna schvalovaného textu, opět až po začátku projednávání daného bodu. Bohužel to jsou běžné zkušenosti z téměř každého jednání zastupitelstva.
Informování o termínech jednání radničních výborů se všemi projednávanými body včetně příloh by měl být také standardem. Bohužel však není. Koaliční politici se rádi ohání otevřeností výborů. Na oko sice otevřené jsou, ale když se o nich téměř nikdo nedozví, body se přidávají až v průběhu konání výboru a občan nemá možnost se seznámit se všemi podklady, nemá takové řízení samosprávy se skutečnou transparentností mnoho společného.
U Pirátů naopak s transparentností nemáme problém a dáte-li nám ve volbách příležitost, uvidíte konečně vládnoucím politikům pod ruce.